fredag 5 augusti 2011

Tre dagars familjekärlek!

Min mamma är, som alla vet, den bästa mamman i världen! Jag har nu haft tre dagar av ledighet och dessa har spenderats med mamma. Tack vare henne har jag nu blivit bortskämd med god mat, lyxhotel och kramar. Första dagen gick mest åt till att prata och umgås.

Brunch som man bör äta oftare!

På kvällen bar det av mot the golden cirkel, den smidigaste sättet att se basic Island, vattenfall, Strokkur och lite historia. Nu är vi ju de kvinnor vi är så vi ansåg att det bästa sättet att se en geyser är från en bänk, ätandes beikon bitar och dricka take away kaffe. Har jag sagt att jag älskar min mamma?

Bra middag!

Dag två spenderades på en terränggående buss till de isländska högländerna, öde lavafällt lika karga som månen och bäst av allt, varma källor! Ett par timmar i en varm flod är det mysigaste som finns, det är en riktig upplevelse ni alla borde uppleva. Det är sjukt avslapnande och lugnande för både kropp och själ.

Dag tre blev det Puffin Express. En söt liten båt tog oss ut till havs där vi fick se massor med söta små lunnefåglar. Verkligen den sötaste lilla fågel jag sett på länge, så söta att jag vill ha en hemma. Den kan få sova i min säng. Det är dock lite synd om Islands lunnefåglar, tydligen börjar de få ont om mat. Av någon anledning så har nästan all den småfisk som de lever av försvunnit från haven här omkring så i år har fåglarna inte lagt några ägg. De vet att de inte kan föda upp sina ungar och då är det ju logiskt att inte lägga ägg. Jag hoppas fisken kommer tillbaka så den lille söta fågeln inte försvinner.

Tack vare dessa tre dagar är jag nu nästan utvilad. Jag är i alla fall lite lugnare i själen. Min mentala hälsa är, om inte återställs, så i alla fall uppfräschad. Inget är så bra för hälsan som familjen. Jag kommer jubla den dag jag får sätta mina plattfötter på Svensk mark och aldrig behöver lämna det ingen för tro mig; jag kommer inte vara dum nog att åka bort så här länge igen. "Här ligger landet, landet med ära. Uppland vår hembygd i längtan och dröm!" Snart mitt kära Svea rike, snart skall våra vägar mötas igen!

Syns det att vi är släkt kanske?

3 kommentarer:

  1. Gulle er... fina, söta och alldeles, alldeles underbara.
    Ta hand om er och njut av mystid. :)

    SvaraRadera
  2. Btw, så om du inte tänker lämna svea något mer, då dyker du inte upp i kenya alltså? ;) Bra att veta! *hehe*

    SvaraRadera
  3. "att åka bort så här länge igen". Tänkte vara nere hos dig max två veckor, det överlever jag nog. ;)

    SvaraRadera