fredag 8 juli 2011

alls well that ends well!

Under streckkoden står det 'homo sweet homo'

Just nu sitter jag på det gulligaste, bögigaste Caféet i hela reykjavik och bara njuter av livet. Jag äter anti-vampire bread (vitlöksbröd), dricker en kopp te och lyssnar på soundtracket till filmen Across the Universe För alla som inte vet det så är det en löjligt bra film. Ovanför baren sitter det en platt-tv som visar Pretty Womman, helt sjukt bra. Så altså, här sitter jag och njuter av livet, så där löjligt mycket som man bara kan göra när saker går bra igen efter en stunds dåligheter. Jag har nämligen under de senaste tre dagarna hittat vänner, ett nytt jobb och en nyfunnen glädje i det faktum att jag blir kvar här hela sommaren.

Så, detta jobb, jag tänker att ni vill veta om det. Ja, det är ett hostel men 17 rum som ligger ca 30 min från reykjavik, med en för Island bra bussförbindelse. Ca 7 bussar/ dag till skillnad från innan då det var 1 buss/ dagen. Det ägs av ett par där kvinnan, Anna, pratar svenska (!!) och mannen pratar Danska. Båda talar flytande och riktigt bra engelska. På det här hotellet jobbar två tjejer till, en tysk och en från Tjeckien (om jag förstod Eva rätt) och tillsammans ska vi städa rummen, ta emot gäster och fixa frukost. Vi serverar tydligen ingen annan mat än frukost förutom till oss själva. Jag kommer asså bo i närheten, gratis, med de andra tjejerna och vi får all mat betald. De köper tydligen in mat till oss som vi kan laga själv på kvällarna. Helt galet, men jag gillar det! Enda nackdelen so far är att jag jobbar 6 dagar i veckan. Om jag vill ha några dagar ledigt i rad så kan jag 'spara' genom att jobba fler dagar i rad. Jag ska genast spara tills M&M kommer hit i augusti! Och det verkar inte vara helt jobbigt, tydligen så jobbar man till runt 4-5 tiden som mest på dagaran så jag kommer ha lediga kvällar och det räcker. Jag är ju ändå här för att jobba. Och Eva lovade mig att det fanns hästar i närheten! Så ja, det känns sjukt bra, jag är glad igen och hoppfull inför framtiden. I dag klockan 14.30 ska jag möta maken och han ska skjutsa ut mig till mitt nya jobb och bostad.

Igår när jag fick dessa underbara nyheter och dessutom tillbaka alla pengar från hostelet Reykjavik Backpackers (som förövrigt alla borde bo på jämt! Sjukt trevligt och bra på alla vis!) för de nätter jag bokat där men inte skulle använda, så bestämde jag mig för att fira! Hur firar man bäst? Jo man ringer Malin och Milla, tjejerna som jag mötte första dagen i Reykkjavik och som jobbar på ett hotell på andra sidan ön. De var passande nog i stan just i går så vi möttes upp och trasskade in på maskeradbutiken i stan. Det skulle inköpas en mask!
En del av utbudet

Vi testade typ alla masker vi kunde och hittade var sin. Milla kommer nämligen från Uppsala och vi bestämde oss genast för att vi ska gå på Värmlands maskeradbal i höst. Jag har masken, nu ska jag bara hitta min martchande klänning!

Mitt slutgiltiga val

Sen blev vi hungriga och hittade en sjukt bra och billig steakhouse där vi åt middag. Jag åt häst igen. Nom nom nom! Stället går nu även under namnet Mr Shiny-Pants eftersom vår kypare var så där löjligt söt och trevlig och hade på sig tighta jätteglansiga svarta byxor. Det hela var mycket uppskattat av oss tre.
Nom nom nom - mat!

När kvällen kom så hade vi lite andra planer, en haunted tour. Det var nämligen något som mr rolig Free Guide tipsade om så jag lyckades få med mig lite nordjobbare på en spökrunda. Nu skulle det visa sig att det var en ganska dålig spökrunda men jag gillar ju att få veta lokalhistoria så jag var rätt nöjd ändå. Dock var inte alla det så vi bestämde oss för att trösta oss med en cider. Jag tog med tjejerna till BjarniFel sports bar. Inte så kul med sport kanske men de gör en kick-ass mojito! Maria, du skulle älska stället! De har massor med jättegoda drinkar och en söt bartender från England, hur kan det bli fel? vår teori är att de lockar dit killarna med sporten och tjejerna med drinkarna!

Nu var det dock så att jag var ute med fröken Übergod finne, Noora, i tisdags så jag var itne jättesugen på drinkar utan tog två corona och var nöjd med det. Noora och jag hade jättekul när vi var ute senast, vi skulle bara kolla på nattlivet men hamnade på Den Danska Kro med hennes lägenhetskompis, en annan nordjobbare som heter Birger, är från Norge och är så sjukt söt. Han har ett leende att dö för och är jätterolig. Så vår glada lilla trio var ute till mitt i natten, blev riktigt jättefulla och alla var gruvligt bakfulla dagen efter. Jag och Noora var dock lediga medan stackars Birger fick jobba bakfull. Jag upptäckte dock ett problem, Island har inga vettiga pizzor! Hur kan man bota en bakfylla utan pizza?! Det gick iaf inte bra med en grillad panini och en kopp te. Mycket obra! Jag var bakfull mycket längre än beräknat vilket också bidrog till min ovilja att bli full igen. Men tillbaka till igårdagen!

Så, ja, spökturen innehöll för lite spöken och för mycket vanlig historia, men drinkarna tröstade alla som var ledsna över detta.

Man kan inte vara ledsen om man är full!
När allting stängde gick vi till motsvarighets-ica och köpte choklad och godis, ty de behövs tydligen om man är full. Malin och Maria åkte tillbaka till andra sidan ön i morse och de passade på att fylla godisförrådet ordentligt. De jobbar verkligen mitt ute i ingenstans, på en månbasliknande hotell vars enda uppgift är att ligga i mellan punkt A och B så att folk från punkt A som ska till punkt B kan sova och äta någonstans. Och folk från punkt B som ska till punkt A kan sova och äta någonstans. Man kan ju tycka att folk från punkt A och punkt B kunde bestämma sig för vilken punkt de ville se och sen stanna där icke! Så godis behövs som tröst.

Malin, Steinur, Milla, Evy

Efter öl och godis så bestämde vi oss för att hitta en efterfest och eftersom killen vi träffat på ica sa åt oss att "gå till dammen och sen till höger och komma och grilla korv med oss" så försökte vi göra exakt det. Vi hittade en sjukt kul spontanfest i en park där folk verkade samlas, dricka öl, kasta frisbee och grilla korv. Tyvärr pratade alla isländska och och vi var lite för flummiga för att göra något vettigt så vi gick hem efter att ha klättrat lite i klätterställningen och lärt oss fina isländska fraser av en trevlig tjej. Så runt halv tre damp jag ner i min säng och som som en liten klubbad get fram tills kl tio i morse.

Så nu sitter jag här, två timmar kvar tills jag blir hämtad och del två av denna sommar börjar. Jag tror del två kommer kicka del ett hårt, hårt i rumpan! om inte annat bara för att jag får bo kvar i närheten till denna mysiga, roliga och blåsiga stad!

Over and out, whit love!!!

2 kommentarer:

  1. Fina namn dina nya vänner har:) verkar helt klart som att du gjort ett uppköp av arbetsplats! Ser fram emot att komma dit!!

    SvaraRadera
  2. Grattis till nya jobbet! Sjukt snygg mask! /erika

    SvaraRadera