tisdag 12 juli 2011

Lustigheter och annat trams.

När man är ute och ser världen, i mitt fall Island, så stöter man på saker. Allt från ordskämt till vanor och seder som skiljer sig från vad man är van vid. Jag har hittat massor med såna saker. Tyvärr passar inte alla av dessa in i bloggens inlägg, antingen så passar de inte in i dagens inlägg eller så glömmer jag bort dem när jag skriver. Så därför skriver jag nu detta, en samling av småsaker, russinen ur kakan, det där lilla extra som jag stött på, nu samlar i ett och samma inlägg. Ett lite best-off-inlägg. Håll till godo!

* På isländska bussar betalar man med mynt. Man bara lägger ner pengarna i en låda som sitter fast bredvid chauffören, ingen kontrollerar att man lägger i rätt summa och man får ingen växel tillbaka.

* Jultomten finns inte här, här har vi den onda julkatten. Julkatten är enorm, svart och äter upp barn som inte får kläder i julklapp.

* Bästa ordskämtet jag har hört är av statsguiden när han pratade om fiskmåsarna som härjar i stadens damm. Tydligen har de flyttat in till dammen från kajen och det är inte så kul för de konkurrerar ut de söta gräsänderna som bor i dammen. Guiden säger då ”we are trying to get the seagulls to go the bay but then vi have to call them bagels (bay-gulls) and they don't like that”

* På Island finns det troll, stora, feta, elaka troll. De blir till sten om de kliver ut i solen så ibland stöter man på stora bumlingar som guden glatt berättat är ett förstelnat troll.

* 70% av Islands befolkning tror på gud eller annan högre makt. 65% av Islands befolkning tror på älvor. Älvor ser ut som människor men är osynliga, de kallas också ”det hemliga folket” och de bor i stenar. De tycker om att lura män som gått vilse genom att visa sig som en vackra kvinna och sen lura honom till att gå in i deras sten likt vårt eget skogsrå. De gillar även att byta ut sina barn mot människobarn, ”bortbytingar”. Man ska inte vara elak mot älvorna, de hämnas. Vägbyggen har faktiskt blivit omplacerade för att man plötsligt stött på älvor. Detta märks genom att maskinerna och utrustningen går sönder hela tiden, hur mycket man än lagar dem. Då får borgmästaren ta med en barnkör som underhållning och be om ursäkt till älvorna och sen lägga om vägen. Ja, detta har hänt. I nutid.

* Det växer lupiner över allt i reykjaviksområdet. Blålila lupiner. I en trädgård såg jag planterade rosa lupiner, annars är det dom blålila. Två av Nordjobbarna i Reykjavik jobbar med att klippa ner lupinerna och kasta dem på sopphögen.

Lupiner i massor

* Vi har en kvinna från Nordjobb vars enda uppgift verkar vara att se till att vi har det bra. Hon är underbart snäll och hon berättade det bästa skämtet; Om du går vilse i en skog på Island så är det bara att ställa dig upp, då hittar du ut!
Island har bara små krökta björkar. Större träd importeras från Finland och Skandinavien.

* Hekla har börjat mullra och folk väntar på att hon ska börja spotta ut lava lite när som helst. Hekla har ett utbrott typ vart tionde år.

* Katla orsakade häromdagen en enorm störtflod och denna flod tog med sig en stor bro, en bit av ringvägen. Nu har regeringen satt in färjor och ska börja bygga en provisorisk bro tills en riktig bro kan stå klar. Det börjar dock spekuleras om att Katla kanske ska få ett utbrott snart, hon har legat latent i 92år och man har väntat ett bra tag på att hon ska bli aktiv igen. Om Katla har ett utbrott har jag fått rådet av flera islänningar att ”fly fort som fan”. Det kan bli värre än 2010.

* Isländsk öl är helt okay. Lite vass men smakar i stor sätt som vilken stor stark som helst.

* På Island har man dunjacka på sig i juni.

* Min dator har ett konstigt stavningsprogram som godkänner ordet dumjacka men inte ordet dunjacka.

* Isländare gillar att ha tatueringar bakom örat. Jag har bara smygfotat två, men jag har sett många fler.

* Isländsk choklad är inte god. Den är sjukt söt och smakar ”blaskigt”. Mycket obra.

* Hveragarđi betyder hotspring garden.

* Jag hittade del ett och två av Game of Thrones-böckerna i vår bokhylla och är nu hemskt nöjd över att jag har en bra bok att läsa. Jag fick slut på böcker i dag när ”fru Björks öden och äventyr”. Förövrigt en mycket konstig bok, jag kräver att någon läser och diskuterar den med mig när jag kommer hem igen!

* Mitt värmesökande liv har blivit lite av en besatthet här på is-ön. Häromdagen fann jag vår hott-pott (uppvärmda pol) aningens sval, sen insåg jag att den var 38ºC och kom fram till att jag nog är galen.

* Enligt en stadsguide så var det förr hyfsat vanligt att folk hade sex på kyrkogården. Det var på den tiden när folk bodde sjukt trångt och kyrkogården var ju i princip bara ett stort tomt grönområde, med en och annan döding nergrävd. En man gjorde sin fru gravid ovanpå en kvinnas grav och när frun sedan födde en dotter så valde de att döpa sin dotter efter kvinnan vars grav hon blev till på. Sjukt.

* Den första personen som begravs på en kyrkogård blir ”the lightbringer”. Denna personen kommer för evigt guida folk som begravs på kyrkogården från jordelivet till efterlivet. Hen vakar även över kyrkogården och dess besökare. Inte vem som helst får detta viktiga uppdrag så när en ny kyrkogård anläggs väntar man helt enkelt tills en värdig person med hög moral och gott anseende går och dör.

* På Island har man reklampaus mitt i filmen när man går på bio. Ca 15 minuter, så alla besökare hinner gå och kissa, köpa godis eller röka.

* Jag har inte rakat benen sen vårbalen. På Island har man bara jeans och yllekoftor och all päls man har behövs för att hålla vinden borta.

* Jag har köpt en ny fin stor ryggsäck för inga pengar alls. Jag la fram den på disken tillsammans med godis, hårsnoddar och ett vykort, gav kassören pengar för allt och fick sen tillbaka växeln. Jag tyckte det var mycket växel och insåg att hon bara tagit betalt för godiset, hårsnoddarna och vykortet. Inte konstigt att deras ekonomi rasade om fler gör likadant, men helt klart en trevlig sak för mig.

* Min finska väninna upplyste mig om att i Finland har man den bästa sporten någonsin, kast med Nokiatelefon. Rekordet ligger för närvarande på 94m.

* Islands officiella grundare , Jón Sigurðsson, dog 39 år innan landet blev självständigt. Islands självständighetsdag är den 17 juli, Jóns födelsedag.

Det var allt jag kommer på just nu! På återseende mina kära små läsare!

8 kommentarer:

  1. Ha ha! Isländarna verkar verkligen underbart knasiga! :)

    SvaraRadera
  2. Ni verkar behöva ett besök av Dennis Moore & Concorde!
    http://www.youtube.com/watch?v=2tr_jjs2LKQ

    SvaraRadera
  3. Låter som att det finns mycket vettigt på Island: Vulkanskräck, älvtro och kisspaus.

    Vi har mycket att lära oss.

    SvaraRadera
  4. Jag vill bo där!!! SAGOLAND for real! och kyla! Jag är redan frälst!!!!!!
    Kanske blir det jag som får dra med Martin till Island nästa gång. ;)
    ÅH! Längtar!

    SvaraRadera
  5. Popcornpaus låter fantastiskt och vem vet det kanske finns troll och älvor. Rekomenderar Troll hunter! :)

    SvaraRadera
  6. Sara; är det nu jag ska berätta om drömmen jag hade när jag skickade dig och martin på smekmånad till Island? Jag tror faktiskt ni skulle gilla det här borta.

    SvaraRadera
  7. AWESOME! Du får GÄRNA skicka mig dit! WOHO! (Pssst... kan nog övertala Martin på nåååååågot sätt...:P)

    SvaraRadera
  8. hehe, jag ska fixa en reseplan till er när jag kommer hem! :D Och martin gillar kyla och is, han skulle ÄLSKA det här stället! :D

    SvaraRadera