måndag 4 juli 2011

kultur och kofta

I dag skulle jag bara ut och jaga ner lite frukost, något som är svårare än det låter ty isländarna är bra på att ha caféer med kakor och restauranger överallt men de är dåliga på att ha frukostställen. Jag vill typ hitta ett subway men sån tur har jag inte haft än. I dag var det svårare än vanligt, så svårt att jag till och med missade frukosten helt. Jag råkade nämligen, när jag klev ut genom dörren, kliva rakt in i en turistgrupp. Mitt i gruppen står en lång, trevlig isländare med en fin t-shirt som det står FREE TOUR på. Nu är ju inte jag sämre än att jag hakade på, vad ska man annars göra en dag helt utan planer?

Bästa, roligaste guiden någonsin

Så de följande två timmarna följde jag efter den glada guiden och resten av turisterna runt Reykjaviks centrum. Jag fick lära mig massor av historia, roliga anekdoter och allmänt trams. Herr Guide berättade om Islands grundare som dog 100år innan de blev självständiga och hur bankirerna drog Islands ekonomi i botten. Visste ni att Reykjaviks borgmästare tidigare var stå upp komiker och gick till val med valspråket jag kommer inte hålla något alls som jag lovar? Eller att Reykjaviks första fängelse numera är bankväsendets högkvarter? Eller att Island inte har en arme men de skickade faktiskt EN person till irakkriget, en blond söt tjej som var där i typ tre månader.
Eftersom de inte har en arme så har de inget monument till den okända soldaten, istället har de en staty som heter 'den okända medborgaren'

Efter denna upplyftande och lärorika rundtur bestämde jag mig för att ta en tur på stan. Jag började också bli väldigt hungrig eftersom min frukost blivit så uppskjuten. som tur var hittade jag en ställe som serverade 300g burgare och efter att ha glupat i min en sådan, med bacon och extra ost, var jag så mätt att jag knappt orkade gå hem. Så istället spatserade jag sakta gatan fram och fann mig plötsligt vara på shopinghumör. Men som alla som varit och shopar med mig vet, jag är inte den som köper söta toppar och länga klänningar. Inte så ofta i alla fall. Istället hittade jag en rolig affär som heter Dogma, de har massor med roliga t-shirts och jag råkade komma därifrån med två av dem.

Jag kommer känna mig så stolt när jag bär dessa!

Sen hittade jag en väldigt rolig secondhand affär som verkade vara en blandning mellan Indiska och uppsalas reggiefestival. Men de hade också en hel avdelning med isländska yllekoftor! Eftersom det regnade ihärdigt under hela rundturen och ja, typ jämt och ständigt i det här landet, så kände jag plötsligt att jag nu behövde en tjock stor kofta! Tänkt och gjort, jag köpte en tjock tröja som kommer hålla mig varm hela sommaren här, och antagligen stora delar av hösten hemma i svea rike. Den martchar finfint med min tidigare inköpta yllemössa. Och bäst av allt, jag sparade ca 8000 ISK (~500 skr) på att köpa min fina tröja second hand.

Titta så varm jag är! Gos gos gos!!

Dessa islandströjor är lite roliga, det verkar lite som att typ alla har en, den matchar till allt. Vanligast är att man ser folk ha tröjorna till jeans, gärna med en vanlig tunn tröja under, lite som en yllejacka. Men i dag så jag en mycket stilig man i kostym, men under kavajen och över skjortan hade han en snygg, svart islandströja. Det lustiga var att det faktiskt så väldigt snyggt ut. jag säger bara det, mer tjocka tröjor till oss frusna nordbor! Sen vandrade jag runt en stund till och hittade lite roliga skyltar jag tänkte dela med mig av.

Denna återfinns på the English Pub, mycket talande.

Det här är mycket bättre graffiti än den vi har i Sverige.

Tänkte passa på att hälsa att jag även har uppdaterat lite gamla blogginlägg med nya bilder, om någon är intresserad.

Kram!

2 kommentarer:

  1. Älskar t-shirtarna! Jag vill också ha!! Tror jag måste köpa en islandströja också, hade en plan för länge sen att sticka en, men börjar inse st det nog aldrig kommer hända..:)

    SvaraRadera
  2. Verkligen en toppmysig kofta. Här i sverige bjuder juli på molnigt och kyligt väder så förtillfället är inte sverige så långt efter island. Men jag tänker mig mysig höstkväll, koftafton och te sen när du kommer hem?!!!

    SvaraRadera