fredag 8 juli 2011

Tre månader på vulkanön, säsong två, Hveragerđi.

Jag är nu på mitt nya jobb, frost and fire, som ligger i Hveragerđi, en stad med ca 2000 invånare ca 30-40 min utanför Reykjavik. Det är dock en stad, om än liten. Vi har ett Bouns (riktig icaliknande butik), två bagerier, blomsterhandlare, en outlett butik och växthus i massor. Hveragerđi är nämligen känt för sina växthus och heta källor. Överallt stiger det ånga upp ur marken och en svag doft av äggfis slår ibland emot dig. Så här ska jag nu bo i ca 8 veckor och ärligt talat kommer det nog inte vara något problem alls! Jag jobbar med två tjejer, Lucy från Tjeckien och Ann-Louisa från Tyskland. Båda pratar mycket bra engelska och även om ingen av dem är så där jättetrevlig och överambitiös i sina försök att lära känna mig så är båda trevliga och välkomnande. Jag tror jag vann lite bonuspoäng när jag lagade middag, spagetti med köttfärssås med kladdkaka till dessert, eftersom det visade sig att det var deras första 'riktiga' middag i det här huset. Det visade sig att dessa två tjejer är lite som vår egen fröken Camilla Lind, äter mest färdigrätter och nudlar. Och kakor, de gillar verkligen sina kakor. Men vi har två sovrum, kök och vardagsrum med tv. Visserligen bara med en isländsk kanal men det är bättre än inget. Imorgon ska jag kolla om man kan koppla in datorn till den, det vore lyx! Så imorgon börjar mitt nya liv som städerska/ receptionist.

Nu ska jag gå och duscha och sen sova sött i min nyinköpta säng. Imorgon ska jag upp kl 07 och göra frukost till våra gäster. Jag ser riktigt fram emot det.

Kram kram!

7 kommentarer:

  1. Eh...är lite förvirrad, har du behövt köpa en säng?? :)
    Spännande med att vara receptionist! Trodde du skulle vara kock här med? Berätta mer om jobbet! :) Martin hälsar!

    SvaraRadera
  2. nänä, inte jag, in chef köpte en ny säng till mig så jag skulle kunna sova bra. N
    nä, eftersom det är mer ett bed and breakfst här så har vi inget kök, därav ingen kock. Krama martin från mig!!

    SvaraRadera
  3. Hm... förvirring igen. Hur gör man Breakfast utan ett kök?

    SvaraRadera
  4. Frost and fire coolt namn, låter lite twilight-inspirerat :). Låter som att du har hittat ett mycket bättre ställe att jobba på en det förra, alltid en fördel med folk som pratar engelska! Kramar Malin

    SvaraRadera
  5. HAHA! Sara har en poäng såklart. Vi HAR ett kök, men ett litet löjligt pyttekök som bara duger till frukostgörande, inget man kan laga mat till stora mängder människor till.
    Ja, coolt namn och underbar utsikt. Sämre kan man ha det.

    SvaraRadera
  6. Hm, litet löjligt pyttekök funkar utmärkt för frukostar! :)
    Låter toppen hjärtat!

    SvaraRadera
  7. Hihi.... lyckans tjejer som kommer bo ihop med dig, saknar ditt matlagande :) Icasfrysdisk går varm denna sommar.... ;P

    SvaraRadera