måndag 4 juli 2011

I goda vänners lag

I går var en bra dag. Jag spenderade första halvan av dagen med att läsa en bok på ett trevligt cafe och den andra halvan av dagen med att dricka alkohol.

Noora, i otroligt dålig bildkvalité, skyller på att det är en mobilbild

Det hela började med ett tips jag fick från den trevlige Herr Martin Holmberg, tapas på isländskt vis rekomenderades att testas så det gjorde jag, och gott sällskap fick jag med mig! Det finns nämligen en väldigt trevlig finsk tjej som heter Noora här i Reykjavik, henne mötte jag upp när hon hade slutat jobba vid sextiden. Sen var det tags för tapas! En väldigt trevlig och söt kypare visade oss till ett bord och vi började försöka förstå oss på menyn.det tog en bra stund, våra gemensamma språkkunskaper och i ett fall även dictionare.com, men vi lyckades tillslut beställa följande; rökt lunnefågel med blåbärsbrännvinssås, islandshästföl med potatismos och gräddsås, krokodil á la Dundee (vet inte riktigt vad det betydde men det var en god chutney till) och baconinlindade räkor med dadelsås. Till detta beställdes även en kanna sangria. Sangrian var mycket god. Liksom krokodilen och hästen men vi blev båda grymt besvikna på lunnefågeln. Den smakade inte kyckling som vi hoppats på, utan mest havsvatten. Väldigt salt med en bismak av tång, den var faktiskt näst intill äcklig, mycket tråkigt.

Det var godare än bilder får det att framstå

Till efterrätt blev det tapasdesert, chokladkaka, chokladmousse, skyr och creme brulé. Här kan vi snacka om gott gottigott gott. Fast jag tror nog sällskapet var bäst ändå, sjukt trevligt att bara snacka strunt en en kompis en hel kväll. När sangrian var slut och notan betald så gick vi vidare till ölsmedjan, ett mycket trevligt ölhak som låg runt hörnet. Vi tog var sig Polar Beer och fortsatte vårt struntprat. Vi kom även fram till att vi ska gå ut och dansa i morgon, testa på Reykjaviks nattliv och faktiskt använde den där klänningen som vi båda hade packat ner i resväskan. Jag ser redan fram emot det!

I dag verkar solen skina och eftersom detta i sig är ett mindre mirakel så ska jag nog gå ut och titta lite på den, kanske mata en anka i dammen.

kram!!

2 kommentarer:

  1. Kul at ni gillade Tapasbarín Jag borde förstås ha varnat för fåglarna. Lunnefågel tror jag att jag hållit mig borta från. Däremot åkte jag dit på någon släkting "Svartfugl". Smakade salt och tång, precis som du säger att lunnefågeln gjorde. Inget vidare! Dessutom tog den en evig tid at ta sig igenom matsmältningsapparaten. Låg som en sten i magen ett par dagar minst.

    SvaraRadera
  2. Ååå det låter som en sjukt mysig kväll med restaurangbesök. Hoppas ni kan gå ut o dansa, har hört att reykjaviks nattliv ska vara bra!! Ta hand om dig tösen *saknar* kramar

    SvaraRadera