måndag 27 juni 2011

lägger frukosten på is

igår valde jag att intaga en kycklingsallad till middag, i min stuga. nu blev det så att jag inte åt upp allt men eftersom jag är den förutseende människa jag är så tänkte jag att jag kan ju äta resten till frukost och stopade in den i kylen. nu är kockan ett och jag vill ha frukost. då inser jag hur bra den här kylen egentligen är-min sallad är fryst! ytterst obra. så nu sitter jag här i min säng, hungrig, med en kopp te och tittar på när is smälter. ska jag ta detta som ett tecken på att det är dags att uppsöka det där bageriet jag gått förbi inne i Hella? låter onekligen som en bra sak att göra på en ledig dag.

annars då? jo, tack vare min nya LG-P500 har jag verkar fått ordning på nätet, vilket gör mig till en lycklig människa. jag har roat mig med att hitta skojiga appar och läsa mail. hitintills är det endiga deppiga i kråksången det faktum att min restipps-app bara visar "det finns inget att göra i Hella, Island" som enda medelande. jo tack, som att jag inte redan viste det. än så länge är mitt enda nöje att testa isländs mat. pizzorna är inte lika goda som hemma, men burgarna är bra mycket godare. igår åt jag den isländska vertionen av en renklämma, tunbröd med rökt lammkött, mycket gott. fast här rullar man inte tunbrödet, här brer man mycket smör på det och täcker det i tunt skivat kött. det är lite som att lägga ett köttpussel! sen skär man varje macka i fyra tårtbitar och äter upp, mycket gott. och vill man ha desert så föreslår jag ett torn av karameliserade pannkakor, något alla borde testa, nom nom nom! för er karnevorer som vill ha mer ordentlig föda rekomenderar jag häst. häromdage åtnjöt jag innanlår av islandshäst och det var så jävla gott! jag tänker att det lär ju vara stört omöjligt att få tag på i sverige så planerar att äta massor av det så länge jag är här. men om någon glad uplänning skulle råka se häst på menigos beställningslista, köp hem ett par kilo och jag lovar att kocka nästa gasque!

på tal om ätbara saker, vår kära Bjarni verkar tycka att torkad fisk är gott, det är mycket oklart varför men jag tänker att vi kan avgöra detta demokratiskt. jag tar helt enkelt med mig lite fisk hem så ses vi på svantes och avgör vem som har rätt. fast Lia slipper, hon ska få en burk skyr så hon blir glad. skyr är förövrigt en typ av tjock, mild yougurt som isländningar gillar.

nu ska jag ut och hitta en ofryst frukost, kram på er alla!
Published with Blogger-droid v1.7.2

4 kommentarer:

  1. Men, men, men... Va?? Evy? Äter du häst? Betyder detta att du skulle äta hund också? Hm... du äter inte fisk, men du äter häst... nu vet jag inte vad jag ska tro...

    SvaraRadera
  2. Åh, häst var det länge sen jag åt. Väldigt kompakt mörkrött kött. Mmm... :) Skyr är också jäkligt gott, de säljer småburkar med olika smaker i alla butiker så det är inte bara likt yoghurt utan också en sorts kulturell motsvarighet. Väldigt mild och trevlig smak. Ååhh... jag vill ha. :( Kommer att äta upp all fisken på Svantes. :)

    SvaraRadera
  3. thihi, har du någon favoritfisk bjarni eller ska jag bara köpa massor? :)
    sara; when in Rome, du vet. jag bryr mig inte så mycket om vilket djur jag äter så länge det har levt bra och avlivats utan lidande.

    SvaraRadera
  4. Alltså, det finns väl olika märken men alla som jag har ätit har varit bra, det är ungefär samma fisk - kolja eller torsk - och de tillverkas ju på samma sätt. Sen finns det en sort som kallas bitafiskur också som är lite annorlunda, du kan prova den om du vill, den är mindre träig. :) Men köp inte massor av fisk, den är ju asdyr. :/

    SvaraRadera