tisdag 7 juni 2011

På plats!

Utsikten från bussfönstret, påminner lite om ett månlandskap.


Detta skrev jag i morse runt tiotiden, när jag nyss kommit fram och inte hittat internet än;

Jag är framme!!!

Árhús stygby är mitt nya hem för tre månader och det är jättefint! Det ligger intill staden Hella (uttalas typ Hethla) på sydkusten. Alla verkar jättetrevliga och hälsar glatt. Verkar vara någon typ av familjeföretag där mamman i familjen ser ut exakt som Lias mamma. (Jag skämtar inte, Lia kom hit och titta själv, din mamma har en Isländsk tvilling!!) Dottern verkar vara den som sitter inne med engelskakunskaperna så jag ska jobba hårt på min isländska om jag vill kunna göra mig förstådd. Första målet blir att lära mig uttala folks namn, det är knepigt nog! Har dock redan lärt mig Elin, en trevlig tjej vars mamma är svensk så hon pratar svenska, alltid något.

Just nu bor jag i en liten söt stuga med två sovrum, ett på varje sida om ett litet kök. En typisk stugbystuga helt enkelt. Just nu är jag ensam men det skulle tydligen komma en Andreas, en kille från Sverige som också ska jobba som kock. Vad jag förstod så kommer vi byta av varandra i 2-2-3-pass, vi jobbar helt enkelt på rullande schema, jobba 2 dagar, ledig 2, jobba 3, ledig 2, jobba 2 ledig 3 osv. Varje jobbdag är 12 timmar. För mig låter det sjukt bra, massa tid för mig att tassa runt på Island, se vatten i alla stadier och klappa snälla hästar! Åh dessa hästar! Tydligen har Dottern egna hästar och sen har vi tre uthyrningsrancher i närheten, har jag kommit rätt eller har jag?!

Tydligen är det ännu lågsäsong så jag börjar inte jobba på schema än, jag har ett par dagar på mig att komma in i hela karusellen, träffa folk och boa in. Tydligen kommer jag byta stuga om en vecka-tio dagar till en mer permanent jobbbostad som just nu håller på att bli ommålad och upprustad. Det är tydligen lite större och med ordentligt kök. Det verkar som upprustning är på G på hela stället, det ska tydligen få någon ny pryl från UUSA som ska ge alla stugor wifi, just nu har de bara nät uppe i matsalen/cafet. Dottern förklarade så roligt med ”a thing frome the USA, idont know it is supos to get net in to all cabins”. En större router? är frågan som dyker upp i mitt huvud.

Kontentan är dock att jag är framme, alla verkar jättetrevliga och just nu har jag en forsade fjord just utanför mitt sovrumsfönster! Slartibartfast har säkert varit här! Jag hoppas dock inte Dean och Sam dyker upp för hela landet är fullt av sulfur.

Nu ska jag turista i min stygby, klura ut hur jag får i mig mat och lära mig folks namn!

KRAM!!

utsikt från min stuga


Det här skriver jag nu vid sextiden på kvällen;

Jag hittade internet men ingen stad. Hella verkar bestå av en bensinmack, ett mini-ica och ett villaområde. Antingen det eller så gick jag fel. Hittade dock massa hästar, alltid något! Passade iaf på att testa mini-icat och har nu införskaffa mjölk (tog med mig lapsang och man kan ju inte dricka te utan mjölk), bröd och smör. Martin Norling sa det så bra en gång "en bra frukost kan ju ersätta vilket mål som helst" och det har han ju rätt i. Insåg förresten att standardmjölk här på Island är 3,9%, rätta mig om jag har fel men är inte 1,5% standard i Sverige? Här kallas det lättmjölk. Eftersom jag månar lättmjölksdrickare hemma så tänker jag att de gör de nog här också så jag köpte glatt Isländsk standardmjölk här.

Jag har varit ledig i dag och har inte riktigt fått koll på när jag börjar jobba men tänker att med lapsang och ett glatt humör går allt bra! Jag är så sjukt trött bara, ligger ju två timmar efter, klockan borde vara närmare åtta men nej nej, här är det bara middagstid. Det är precis lagom tidsskillnad för att man ska sluta tro på sin inre klocka, lite som omställningen till sommartid. Mycket irriterande! I och för sig kan det ju bara vara min hjärna som tycker jag har gjort för mycket de senaste tre dagarna och nu vill sova och vila. Mycket förståligt! Nog för att jag har spenderat de senaste tre timmarna med att kolla på de sista avsnitten av Supernatural men det var uppenbarligen inte vila nog. Kanske lika bra att krypa till kojs med en bra bok och se om hjärnan blir gladare av det.

jag är iaf framme och har en bra känsla i magen tillsammans med en kopp te, life is good!

KRAM!!!

5 kommentarer:

  1. oj det låter fantastiskt spännande hela alltet. Å byn ser ju trevlig ut. Det här kan komma att arta sig till den bästa sommarn i ditt liv, trots den oerhörda kylan.
    Jag har lagt upp bloggen som en favorit , så nu kommer jag att läsa varje dag. Kram Bodil

    SvaraRadera
  2. Jag är lite avundsjuk, Hella är ett fantastiskt ortsnamn.

    Det är mellanmjölk som är 1,5% fett, standard är 3%. Så fortfarande lite mesigare.

    SvaraRadera
  3. Oh, längtar tills jag kommer och hälsar på! Då MÅSTE vi ut på turridning:)

    SvaraRadera
  4. Härligt att du är framme ordentligt! Spännande att få följa ditt äventyr :). Låter lyxigt med nyrenoverad bostad, antar att Saade får komma upp på väggen där? ;) Hoppas att snart få se mer bilder! kramar

    SvaraRadera
  5. Henrik/Camillakompositvarelsen8 juni 2011 kl. 12:59

    Vi vill se bilder! Speciellt på forsen - fråga om man kan få ta hem den sen (det är ju schysst med havsutsikt och sånt). =)

    SvaraRadera