torsdag 23 juni 2011

Alla lösningar är bra utom de dåliga

Sådärja, tänk som det kan bli. I dag vaknade jag tidigt ty jag hade bestämt mig för att ta mig in till Reykjavik igen, bara över dagen. Tog med mig datorn och bestämde att nu skulle den här internetfråga få en lösning, en gång för alla! Det blev inte den lösningen jag hade tänkt men det blev en lösning i alla fall. Jag åkte tillbaka till Siminnbutiken och beklagade mig. Den übertrevliga rödblonda söta datamannen bakom disken förstod mitt problem och beklagade misstaget, deras 3Gstickor har inte drivrutiner för linux. Nähäp. Så fett obra för lilla mig då! Men han var så trevlig och höll med om att det var dåligt av Island att inte godkänna linux som något man använder. Tydligen så är typ alla servrar på Island linuxdrivna men inga datorer. Detta förklarar varför datasnubbern på àrhus höjde ögonbrynen till himlen och utbrast "your a user?!" när jag förklarade att min dator har linux. Sen blev han helt förtjust och sa att han gärna skulle vilja leka med den någon gång, det hade han tydligen aldrig gjort. När jag sa att han fick leka med min dator hur mycket han ville, nästan hoppade han upp och ner och med ett glatt leende förklarade för alla andra att jag var en nörd, men beundran i rösten! Jag valde att inte upplysa honom om hur lite jag egentligen förstår av linux... så eftersom detta med linux verkar vara något främmande för Islänningarna satt jag en god stund och dividerade internetproblemet med Siminnmannen. Efter en del dividerande och drivrutinssökande kom vi fram till att det nog inte skulle gå att ge mig något 3Gnät. Så jag köpte en ny telefon istället! Ja, faktiskt, det var vad jag gjorde! En söt, slimmad liten LGmobil, med pekskärm, internet och allt annat trams jag uppenbarligen nu vill ha. Jag vet att jag hade stora planer på att finkamma mobilmarknaden när jag kom hem igen, leta, söka och slutligen bestämma mig för den som skulle passa mig bäst men nej, nu blev det inte så! Likt min mamma när hon köpte sin gammla Toyota Corolla en gång i tiden så gick jag på instinkt och ett snabbt beslut! Nu hoppas jag bara att min nya mobil kommer tjäna mig lika bra som mammas bil tjänade henne. Men jag har en bra känsla i magen, det här kommer bli sjukt bra!

Så nu sitter jag på mitt favoritkafé, Babalu, och surfar, äter sjukt god kaka och väntar på att bussen ska ta mig hem igen. En dag som inte gick enligt planerna men likväl med ett gott resultat är på väg att ta slut. Imorgon är det dags för jobbet igen.

Kramar till er alla!!

2 kommentarer:

  1. Inget ont som inte har något gott med sig, en ny telefon är ju alltid roligt! =D
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Vad är det för mobil du har köpt? Vi vill ha bilder och är sjuukt nyfikna! //Dina nördiga vänner Martin, Maria och Jossan

    SvaraRadera