torsdag 16 juni 2011

same, same but different

I går kollade jag på fotboll. En hel match faktiskt. Det var jättetråkigt såklart, men med en positiv aspekt, spelarna. Islands landslag har nämligen fem spelare under 21, alla mycket vackra män och uppenbarligen mycket bra på fotboll. Dessa fem spelare är tydligen en helt egen grupp av nyheter, man snackar om det nya unga laget och dess framgång. Ja nu är det ju inte så att jag faktiskt bryr mig om själva fotbollen, den är rätt tråkig, men alla på jobbet är djupt engagerade och jag har fått höra mycket bra om dessa pojkar. Nu mera, tack vara tjejerna i serveringen, pryder även deras vackra nunor väggen i vårt fikarum. Jag är helt för! Vackra isländska män är jag alltid för.


Isländska män är faktiskt lite av en grupp för sig. Alla verkar vara stora, inte stora som i överviktiga utan bara stora. Långa, breda axlar, stora händer, blonda. Inte så snygga alla kanske, men helt klart den där klassiska vikingaådran man letar efter i Game of Thrones. Sa jag att de var blonda? Hitintills har jag sett två mörkhåriga personer, en tjejr som heter Fjóla och en liten pojke. Men jag är inte säker på om han räknas, han var helt klart en importerad lite glad kines, de är sällan något annat än svarthåriga. Nu har jag iofs inte bästa underlaget för min undersökning, det är ju ett familjeföretag jag jobbar för och nästan alla här är släkt på något vis, men ändå, det är lustigt vad blont det är här runt om kring!

Fler lustiga saker med Island (betänk att jag fortfarande har samma begränsade underlag i mina empiriska undersökningar) är vad folk dricker. Isvatten och mjölk. Massor. Jag förstår inte, i vilket annat kök eller annan arbetsplats för den delen, så brukar man hitta massor med kaffekoppar. Kaffe brukar vara vad som håller oss svenskar i gång hela dagen, men inte här. Här dricker vi massor med isvatten. Med massor av is. Jag förstår inte hur de inte ilar sönder sina tänder för vattnet här blir löjligt kall och isen gör det bara ännu kallare. Sen kommer vi till mjölken, det dricks massor med mjölk, speciellt av den lite yngre serveringspersonalen. Visste jag inte bättre skulle jag nästan tro att Fantomen vore på plats. Jag är uppenbarligen den konstiga svensken som dricker te, vatten utan is och aldrig tar ett glas mjölk, men det kan jag leva med. Undrar hur mycket jag kommer stå ut på fredag den 17e då det är Islands nationaldag. Eller självständighetsdag kanske det heter. Jag är inte helt säker men Island ska firas men massor med ståhej och jag planerar att delta, jag är ju ändå ledig. Enligt vad jag förstod av Hellas dagblad så ska det bli lekar och ståhej. Verkar som detta är ett jippo mer i stil med Norges 17e maj än svenskarnas försök att fira en så kallad nationaldag den 6 juni. Kan vi inte bara fira Kalle Anka istället? Hur som så ska det bli kul. Jag ska ta med kameran och driva runt i Hella, kolla på glada barn och vifta med en flagga, hur fel kan det bli? Förhoppningsvis får ni se bilder reda i helgen, jag har nämligen planer på att dra in till Reykjavik på lördag och äntligen fixa min internetsticka. Nu ska vi bara hålla tummarna för att det är linux- och Evy-kompatibelt men det ska det tydligen vara enligt suporten.

Andra saker som är roliga med Island;

  • vattnet har två temperaturer, skållande varmt eller cellfrysande kallt. Jag skyller allt på Islands vattentillförsel som tydligen sker via pipelines från heta källor direkt in till städerna. Där kan vi snacka om varmt. Jag varnar er alla för att ställa er i duschen innan ni kollat att vattnet är rätt temperatur, annars kan det göra ont.

  • Maja hade rätt, den isländska telefonkatalogen är ordnad efter förnamn. Nu har isländare inte efternamn som vi andra, de heter ju bara Juliusson eller Sórunsdottír efter sina päron. Jag har inte riktigt klurat ut vad som bestämmer vems namn man får och hur det riktigt funkar men det verkar det ju göra. Roligt telefonkatalog får de i alla fall.

  • Solen gå aldrig ner. Nästan aldrig i alla fall. Den går tekniskt sett ner varje natt men om ni tycker vi har ljusa nätter i Sverige så är det inget emot Island. Solen är nere i ca en timme just nu men det blir inte mörkt för det. Solen går inte långt ner och det blir på sin höjd lite gråare utomhus. I dag fick jag dessutom veta att solen kommer sluta gå ner snart. Vid sommarsolståndet är det ett par dagar då solen aldrig går ner. Sjukt kul! Jag har bara upplevt midnattssol en gång när jag var lite så det ska bli kul att få se det igen. Enda nackdelen med detta mysiga fenomen är att det är svårt att sova i ständigt solig rum, jag behöver tjockare gardiner.

  • Saker man kan göra i midnattssolen; rida! Jag har fått nys om en turridnig som börjar kl 23.00 och jag planerar att passa in den med solens icke nedgång. Har en gammal vän som spelade fotboll i midnattssolen men ni vet ju alla vad jag tycker om fotboll, ridning är mycket bättre!

  • Torkad fisk. De äts som godis här och är något av det äckligaste jag smakat. Allvarligt. Det är hysteriskt äckligt! Till att börja med luktar det fisk, men inte nyfångad, fräsch fisk utan mer som en äcklig fiskdisk eller ett otvättat kön, riktigt äcklig fisk. Sen är konsistensen som trä. Alla som tuggat på en penna, tandpetare eller tändsticka vet vad jag talar om, den där hårda och träiga konststenen som inte blöts upp i munnen utan bara blir stickig. Men sen kommer det värsta, smaken! Det smakar först ingen ting men lämnar en eftersmak av kattmat. Så där som en nyöppnad burk whiskas luktar, så smakar det. Helt klart riktigt avskyvärt och inget som någonsin bör ätas! Av någon!

Det var allt jag hade att säga den här gången mina kära läsare. Nästa gång vi hörs hoppas jag att jag har ett vettigt internet som tillåter mig att ladda upp bilder också så ni äntligen kan se var jag bor.

Stora kramar till er alla!

2 kommentarer:

  1. Haha!
    Island blir ju bara coolare och coolare!
    Men som sann forskarfru (och snart publicerad själv) vill jag ha referenser. ;)
    Hur säkert är det att alla är blonda? Fältstudie hjärtat!

    SvaraRadera
  2. Nu är du full med skit. Torkad fisk är ju asgott. Konsistensen är inte alls som trä, bara lite torr. Det är ju därför man har smör på, vilket gör det ännu godare. :)

    Vad gäller namn så får man sin pappas förnamn som efternamn, och om man är hans son så lägger man till "son" och om man är hans dotter så lägger man till "dóttir".

    Sen tycker jag att det värsta med varmvattnet är att det är så djävla hårt! Det är ju omöjligt att tvätta sig, tvålen löddrar inte och det tar fan en halvtimme att få ur schampot ur håret. :(

    Andelen blonda tror jag faktiskt är mindre på Island än i Sverige, medan andelen rödhåriga är lite större. Mycket keltgener.

    SvaraRadera