måndag 6 juni 2011

Reykjavik

Så jag kom fram. Nästan. Jag kom till Reykjavik iaf och ett trevligt hostel som drivs av Frälsningsarmen. Det roliga är att jag har fått ett långt fint mail från nordjobb.net som glatt förklarar allt basic jag behöver veta om packning, transfer, boende och sånt. Det anlände en kvart efter att jag bordat mitt plan.... Jag började tro att nordjobb var en rätt dålig förening tills jag blev uppplockad på bussterminalen och träffade Milla. Hon är från Uppsala, pluggar ekonomi och ska jobba på ett hotell någon timme från vattnajökul. Jag och milla blev skjusade till ett motell av en nordjobbsansvarig människa som jag glömt namnet på, men hon var sjukt trevlig. vi fick hennes nummer och mail och ett löfte om att vi när som helst kan höra av oss om vi undrar någonting alls. Mycket bra! Lustigt nog, när vi kom till hostelet så visar det sig at tjejern vi delar sovsal med kommer från Malmö och ska jobba på samma hotell som Milla. Malin, som hon heter, och Milla har båda blivit väl informerade, sen i Maj, om att de fått jobb, var de sak bo, fått en facebookgrupp och allt sånt. Verkar som dålig info till mig bara är en flux eftersom jag fick ett jobb lite sent. Hur som så verkar det här bli bra. Vi tre svenska tjejer gick ut och käkade en helt okay kinamiddag, hittade ett ica-liknande affär och inhandlade frukost. Imorgon kl 08 bär det av till våra respektive hotell, det här börjar bli spännande!

Jag kan även tillägga att Island gör skäl för sitt namn, det är ISkallt!! Blåser och viner och solen lyser med sin frånvaro. Men folket är snälla och omgivningarna fina så det ska nog gå ändå! Jag ska bara göra en bra investering i en tjock och varm islandströja först, så jag inte blåser bort! Man kan även köpa äkta vulkanaska på burk, bara 999Isk (60Sek).


på Island är Herr Gårman gul

Reykjaviks kyrka är imponerande! Någon dag ska jag gå upp i tornet, det är tydligen den högsta byggnaden så man kan se rätt långt därifrån.

6 kommentarer:

  1. Det där är ju ingen kyrka. Det är en rymdfärja! Islänningarna är egentligen utomjordingar som har förberett sig för apokalypsen med skepp som ska ta dem tillbaka till deras hemplanet. Den som ansluter sig till deras religion kan få följa med. Men bara om man är tillräckligt blond och blåögd.

    SvaraRadera
  2. Hurra för att du är framme och att du skaffat en blogg! Ser fram emot att läsa alla uppdateringar!

    SvaraRadera
  3. Woho!
    Avundsjuk som sjutton! ;)
    Go for it baby!!

    SvaraRadera
  4. Sah-WEET! Har sett den där kyrkan tidigare på någon bild när jag läste om isländsk tro, och jag blev helt helt till mig när jag läste att asatron fortfarande idag räknas som en av deras officiella utövade religioner, med kyrkor och allt!
    Njut av omgivningen och folket nu, Evy!
    Må väl!

    SvaraRadera
  5. Åh! Bra att du har en Milla på Island också! :) Det är nästan som jag också är där då, hihi!
    Krama på alla små djur från mig! Ser fram emot att följa bloggen,
    Millis

    SvaraRadera