tisdag 28 juni 2011

ashes to ashes

I dag bestämde jag mih för att ta en promenad. Jag såg på min fina turistkarta att det ska finnas en sevärdhet ca 5km uppströms och detta blev mitt mål.

Hittade lite fin natur i närheten och passade på att dokumenteta den. Det var även skönt att stå still en sekund eller två, jag gick i STARK motvind hela promenaden. Tog dubbelt så lång tid att gå dit som att gå hem.

jag fann mitt mål och snacka om att jag känner mig snuvad på konfekten. Jag kanske borde ha googlat det innan men den severdhet jag gått för att se visade sig vara en liten blå skylt. Tydligen är detta en plats i någon gammal islänsk saga men eftersom jag inte läst den så gick jag miste om platsens storhet. Jag valde att gå vidare åt ett annat håll. På hemvägen insåg jag att jag blev väldigt dammig när jag gick över ängarna. Det var då det slog mig, det är inte damm, det är aska! Aska som lagt dig på maken och som bara rörts upp för att jag klampar omkring i det. Hela jag hann bli täck, kläder, skor, i ögon och mun. Jag börjar förstå varför isländarna har ansiktsmasker i första hjälpen lådan, aska tar sig ju in över allt!

Trots aska hittade lite gröngräs att softa i.

Efter fyra timmar var jag hemma igen, hungrig och i behov av en dusch, men glad ändå!
Published with Blogger-droid v1.7.2

3 kommentarer:

  1. Roligt att se lite bilder! Fint ser det ut iaf, även in man hade hoppats på lite mer av den där blåa skylten:)

    SvaraRadera
  2. Fin blå skylt! Måste besöka den nästa gång jag hamnar på Island ;-) Google tycker att det på svenska står Tärnön. (Krìu=Tärna Eyja=Ön. Men står skylten på en ö? Ja, hela Island är förstås en ö...

    SvaraRadera
  3. haha, ja det borde du såklart. Nja, inte direkt på en ön, men den står vid en liter flod.

    SvaraRadera